Mentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy

Autor

  • Piotr Tryjanowski Katedra Zoologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu; Institute for Advanced Study, Technical University of Munich, Germany
  • Marta Kornelia Nowak
  • Paweł Henryk Sienkiewicz Katedra Zoologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Ewelina Marek-Andrzejewska Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Agrobiznesie, Wydział Ekonomii, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Janusz Kloskowski Katedra Zoologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Viktoria Takacs Katedra Zoologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Abstrakt

Mentoring akademicki odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych naukowców, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, gdzie oprócz wiedzy teoretycznej niezbędne są również kompetencje praktyczne i umiejętności miękkie. W artykule przedstawiono definicje, formy i filary mentoringu oraz jego znaczenie dla rozwoju kariery akademickiej. Analizując literaturę przedmiotu oraz konkretne programy mentoringowe z kraju i zagranicy, autorzy identyfikują wyzwania stojące przed instytucjami akademickimi, takie jak brak formalnego wsparcia, niewystarczające kompetencje interpersonalne mentorów oraz ograniczone finansowanie. Wskazano również potencjał mentoringu sieciowego i interdyscyplinarnego w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek kariery oraz podkreślono znaczenie jego instytucjonalizacji w środowisku akademickim.

Pobrania

Opublikowane

2025-07-23

Numer

Dział

Articles